Sieć hoteli w DM Plaza

Wyjaśnienia związane z działalnością Hotelu (m.in. moduły Recepcja, Housekeping, Administracja)

Moderator: jacqueline

Awatar użytkownika
jevkoo
Administrator
Posty: 490
Rejestracja: 2009-05-17, 19:28
Lokalizacja: Skoczów

Sieć hoteli w DM Plaza

Post autor: jevkoo »

Sieć hoteli, obiektów hotelowych w DM Plaza

Założenia

Podczas obsługi sieci hotelowych zakładamy możliwość wymiany danych o klientach, gościach oraz rezerwacjach i pobytach danego obiektu. W wersji rozszerzonej umożliwiamy także wymianę danych o rachunkach, płatnościach oraz realizacji programu lojalnosciowego danego klienta

Implementacja założeń

Dm Plaza umożliwia dwa rodzaje obsługi sieci hoteli lub obiektów hotelowych połączonych w jedną siec logiczną:
1. Rozproszona baza
2. Baza centralna

W przypadku zastosowania rozproszonej bazy danych wykorzystywane są mechanizmy replikacji bazy danych. Rozwiązanie drugi - Baza centralna może być realizowana jako:
tzw. Aplikacja cienkiego klienta
aplikacja grubego klienta
terminal

Sieci hoteli w DM Plaza obsługiwane są na poziomie rezerwacji za pomocą zastosowania tzw. obiektu.
Obiekty DM Plaza odpowiadają poszczególnym obiektom hotelowym jak np. budynki hotelowe czy cale hotele.

każdy użytkownik musi mieć uprawnienia do oglądania rezerwacji czy nawet typów pokoi danego obiektu.

W przypadku założenia pracy w sieci hoteli (uprawnienia grupy, uprawnienia licencji - "siec hoteli") niezbędne jest nadanie uprawnień dla wszystkich użytkowników (łacznie z administratorem do obiektów) Obiekt hotelowy ma unikalny numer i jest przyporządkowany danemu stanowisku.

W zależności od posiadanych uprawnień użytkownik widzi tylko rezerwacje (pokoje, typy pokoi, itd.) swojego hotelu (obiektu) lub innych obiektów hotelowych, co do których przekazano mu prawa.

Techniczna realizacja założeń
Rozproszona baza danych
Każdy obiekt pracuje rozdzielnie. Na potrzeby informacyjne pomiędzy poszczególnymi obiektami następuje w ustalonych okresach czasu wymiana danych. Przy czym informacje o kliencie sa wymieniani przyrostowo dla całej sieci a informacje o obłożeniach (rezerwacje) tylko w obrębie danego obiektu. Dopuszcza sie również stworzenie centralnego serwera (do potrzeb np. Statystyk).
W tym przypadku DM Plaza przekłada informacje z poszczególnych hoteli na ogólne informacje dla potrzeb centralnej rezerwacji (np pokoje spełniające te same kryteria scala w jeden typ bez względu na ich rzeczywistą klasyfikację w lokalnych bazach). Dzięki takiej operacji obraz obłożenia sieci hoteli jest logicznie spójny


Centralna baza danych

Cienki klient
Baza jest założona na serwerze bazy danych, tam tez znajduje sie większość procedur obsługi bazy danych
Na stanowiskach roboczych znajduje sie jedynie klient bazy danych i DM Plaza a dostęp do bazy danych jest realizowany przez komponenty dedykowane serwerowi bazy danych.
Komponenty obsługi logiki biznesowej są instalowane na komputerach pośrednich lub podzielone pomiędzy stacje klienckie.
Obiekty wydzielone sa logicznie, nie fizycznie

Gruby klient
Baza jest założona na serwerze bazy danych, tam tez znajduje sie też część procedur obsługi bazy danych
Na stanowiskach roboczych znajduje sie klient bazy danych, DM Plaza a dostęp do bazy danych jest realizowany przez uniwersalne komponenty dostępu do baz danych. Rozwiązanie to umożliwia pracę na bazach danych różnych producentów w obrębie jednej sieci.
Komponenty obsługi logiki biznesowej są instalowane na komputerze klienta
Obiekty wydzielone są logicznie, nie fizycznie

Sesje terminalowe
DM Plaza jest zainstalowana na serwerze terminali. Terminale wymieniają między sobą tylko informację o klawiaturze i ekranie. Jednakże to rozwiązanie ma wady związane z tym, iż na stanowiskach roboczych nie mam pełnoprawnych stanowisk komputerowych tylko terminale. W przypadku mało zaawansowanej obsługi może rodzić to problemy.


Proponowane rozwiązanie

Klient, gość, płatnik
DM Plaza wysyła zapytania do poszczególnych hoteli w przypadku sprawdzania klienta (dopisywania, rejestracji) sprawdzając czy był on w którymś z obiektów (identyfikator NIP, PESEL, numer dokumentu) jeśli był przenoszone są jego dane oraz poziom rabatu.
Baza centralna jest co jakiś czas uzupełniana informacjami z poszczególnych hoteli. Najczęściej takie uzupełnienie i synchronizacja odbywa się podczas zamknięcia doby. Należy rozróżnić tu bazę centralną jako bazę zawierającą wspólnych gości i firmy od baz poszczególnych obiektów gromadzonych w bazie centralnej. Informacje z poszczególnych obiektów są zbierane w celach sprawozdawczych w takiej samej postaci jak są zapisywane w bazach źródłowych. Pozwala to na sporządzenie obrazu danego obiektu i uzyskanie tych samych informacji co w oddziale.
Niezależnie od zbierania informacji program DM plaza na życzenie może sprawdzić gościa zarówno w bazie centralnej jak i w poszczególnych obiektach online.
W przypadku przeniesienia gościa do bazy centralnej informacja o nim zostanie przesłana (lub uzupełniona) do baz poszczególnych oddziałów i jako taka będzie priorytetowa względem danych, które w tych oddziałach się znajdują lub będą dopisywane. Innymi słowy – modyfikacja klienta „centralnego” będzie możliwa tylko jako zlecenie do bazy centralnej.

Obłożenie, informacja o wolnch pokojach
poszczególne programy DM Plaza wysyłają w czasie rzeczywistym krótkie zapytania do komputerów w sieci hoteli odpytując ich o zajętość pokoi w danym okresie. Informacja ta (na bieżącą chwilę) jest wyświetlana w zakładce „siec hoteli”, a w liście „wolne pokoje” wg zadanego zakresu dat.

Rezerwacja.
Rezerwacja zostaje wykonana w DM Plaza klienta i jako zlecenie przesłane do docelowego obiektu. Tam musi zostać potwierdzona przez recepcje obiektu. Do tego czasu czeka jako rezerwacja oczekująca lub niepotwierdzona. Rezerwacje takie wykonujemy poprzez menu rezerwacje sieci hoteli, rezerwacje wychodzące.
W przypadku, gdy system nie jest podłączony do internetu rezerwacja zostanie wykonana lokalnie i w momencie podłączenia do sieci przesłana do systemu docelowego. W systemie oddziału pojawi się jako rezerwacja przychodząca i będzie oczekiwała na akceptację użytkownika.

Rezerwacje sieci hotelowej obejmują także informacje o gościach i płatnikach danego obiektu.
Statystyki

DM Plaza umożliwia statystyki dla sieci hoteli opierając się na danych gromadzonych w bazie centralnej. Są to zarówno dane dotyczące ruchu gości (moduł recepcja, statystyki obiektu hotelowego) jak i tez dane sprzedaży i obrotów firm (analityka sprzedaży)
Awatar użytkownika
jevkoo
Administrator
Posty: 490
Rejestracja: 2009-05-17, 19:28
Lokalizacja: Skoczów

Przygotowanei klienta sieciowego

Post autor: jevkoo »

ODPOWIEDZ