DM Plaza wprowadza do dokumentów i definicji asortymentu zmiany związane z wymaganiami, które określa rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15.10.2019 w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (DzU poz. 1988).
Rozporządzenie wprowadza także konieczność stosowania dodatkowych oznaczeń w ewidencji. Dotyczy to m.in. dostaw towarów i świadczenia usług szczególnie narażonych na nadużycia oraz objętych szczególnymi procedurami rozliczenia podatku.
Oznaczenia podzielono na dwie grupy, odnoszące się do poszczególnych transakcji i dokumentów.
Listę wprowadzonych oznaczeń zawiera poniższe zestawienie. Do konkretnej transakcji można będzie przypisać więcej niż jedno oznaczenie.
Oznaczenia transakcji
01 dostawa napojów alkoholowych IMP podatek naliczony z tytułu importu towarów
02 dostawa towarów z art. 103 ust. 5aa ustawy o VAT
03 dostawa oleju opałowego i olejów smarowych
04 dostawa wyrobów tytoniowych
06 dostawa odpadów
07 dostawa pojazdów oraz części samochodowych
08 dostawa metali szlachetnych oraz nieszlachetnych
09 dostawa leków oraz wyrobów medycznych
10 dostawa budynków, budowli i gruntów
11 usługi w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych
12 wybrane usługi o charakterze niematerialnym
13 usługi transportowe i gospodarki magazynowej
SW dostawy w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju
EE świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych
TP transakcje pomiędzy stronami powiązanymi
TT_WNT WNT dokonane przez drugiego w kolejności podatnika VAT w ramach transakcji trójstronnej w procedurze uproszczonej
TT_D dostawy towarów poza terytorium kraju dokonane przez drugiego w kolejności podatnika VAT w ramach transakcji trójstronnej w procedurze uproszczonej
MR_T świadczenia usług turystyki (marża)
MR_UZ dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków (marża)
I_42 WDT następujące po imporcie tych towarów w ramach procedury celnej 42
I_63 WDT następujące po imporcie tych towarów w ramach procedury celnej 63
B_SPV transfer bonu jednego przeznaczenia
B_SPV_DOSTAWA dostawa towarów oraz świadczenie usług, których dotyczy bon jednego przeznaczenia
B_MPV_PROWIZJA świadczenia usług pośrednictwa oraz innych usług dotyczących transferu bonu różnego przeznaczenia
MPP transakcje objęte obowiązkiem stosowania MPP
Oznaczenia dokumentów:
RO dokument zbiorczy wewnętrzny dotyczący sprzedaży z kas rejestrujących
VAT_RR faktura VAT RR
WEW dokument wewnętrzny
WEW dokument wewnętrzny
FP faktura wystawiona do paragonu
MK faktura wystawiona przez podatnika, który wybrał kasową metodę rozliczeń
MPP transakcje objęte obowiązkiem stosowania MPP
Wpisy te są traktowane przez DM Plaza jako słownikowe i mogą być w dowolnym momencie rozszerzone.
Zatem pierwszą operacją jest dopisanie potrzebnych oznaczeń do słownika w danych wspólnych systemu:
Oznaczenia towarów powinny zostać dodane do asortymentów. W momencie dekretacji dane z asortymentów zostaną dodane automatycznie do eksportu księgowego czy dokumentu JPK.
Oznaczenia dokumentów natomiast powinny zostać wpisane przez wystawiającego już w momencie finalnego tworzenia faktury VAT (czy innego dokumentu objętego ustawą). Istnieje możliwość powiązania oznaczenia z typem dokumentu i automatyzacji procesu.
Dodatkowe oznaczenia procedur VAT
Moderator: jacqueline
Re: Dodatkowe oznaczenia procedur VAT
Uwaga, jeśli oznaczenia procedur takie jak WEW, RO, FP zostały dodane do typów dokumentu, nie ma potrzeby dodawania ich ponownie do dokumentu sprzedaży.
Dotyczy to także informacji TP dodanej do płatnika
Dotyczy to także informacji TP dodanej do płatnika
Re: Dodatkowe oznaczenia procedur VAT
W jaki sposób to zrobić? Nie mogę znaleźć ani pola wyboru w formularzu kontrahenta, ani pola w tablicy (FIRMA.FIRMA_PROCEDURA_VAT?).Dotyczy to także informacji TP dodanej do płatnika
Re: Dodatkowe oznaczenia procedur VAT
O procedurze decyduje zaznaczenie "podmiot powiązany"