Strona 1 z 1

Krajowy System eFaktur, wprowadzenie

: 2023-10-08, 14:21
autor: jevkoo
Podstawy prawne funkcjonowania KSeF

KSeF czyli Krajowy System e-Faktur jest to rozwiązanie Ministerstwa Finansów mające na celu uszczelnienie VAT i tym samym zwiększenie wpływów do budżetu. Faktury wystawione w KSeF nazywane fakturami ustrukturyzowanymi można wystawić albo korzystając bezpośrednio z bezpłatnych narzędzi udostępnionych przez Ministerstwo Finansów (dedykowane raczej dla małych podmiotów) jak i przy użyciu DM Plaza. W obu przypadkach muszą mieć tą samą strukturę logiczną tak więc ujednolicony zostanie system fakturowania.

Obowiązek wystawiania e-faktur w KSeF będzie miał zastosowanie do podatników VAT posiadających siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności dla celów VAT w Polsce od 1 lipca 2024.
Podatnicy zwolnieni z VAT będą mieli obowiązek stosować KSeF od 1 stycznia 2025 r.

Obowiązek ten NIE BĘDZIE dotyczył wystawiania faktur:
  • przez podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju.
  • przez podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju, który posiada SMPD na terytorium kraju, przy czym to SMPD nie uczestniczy w dostawie towarów lub świadczeniu usług, dla których wystawiono fakturę.
  • przez podatnika korzystającego z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziale 7, 7a i 9 Ustawy VAT, dokumentujących czynności rozliczane w tych procedurach,
  • na rzecz nabywcy towarów lub usług będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej,
    W przypadkach odpowiednio dokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, określonych w przepisach wydanych na podstawie projektowanego art. 106s Ustawy VAT (tj. transakcji podlegających wyłączeniu z obowiązku wystawiania dla nich e-faktur w drodze rozporządzenia).
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, fakturę ustrukturyzowaną uznaje się za wystawioną w dniu jej przesłania do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).
Po przyjęciu faktury przez system zostanie jej nadany numer identyfikacyjny w KSeF, który nabywca towarów lub usług będzie zobowiązany później podać w momencie płatności.

Krajowy System e-Faktur odrzuci fakturę jedynie w dwóch przypadkach: gdy występuje niezgodność struktury jej pliku z wzorem logicznym bądź została wprowadzona do systemu przez osobę nie upoważnioną.
Odrzucona faktura jest uznana za niewystawioną, zatem nie można wystawić do niej korekty ani jej anulować. Podatnik sam podejmuje decyzję czy ją poprawi i wyśle ponownie do KSeF. Zaimplementowanie w Plaza 2022 mechanizmów sprawdzających zgodność pliku xml ze wzorem struktury logicznej przed wysyłką pliku, w praktyce powinno wyeliminować taką sytuację.

eFaktury w Plaza 2022-2024

Z punktu widzenia recepcji Zmieni się niewiele.
W menu drukowania doszedł nowy znacznik. Jeśli dokument może być wysłany znacznik sam się zaznaczy zgodnie z ustawieniami w systemie.

Obrazek

Stanie się dokładnie jak w przypadku drukowania paragonów fiskalnych.
System zadba, aby niezależnie od dalszych operacji recepcjonisty wysłać do KSeF dokument. Jest to zależne od ustawień i parametrów.
Nie ma obowiązku wysyłania dokumentu natychmiast. Niewysłane dokumenty same zostaną wysłane podczas zamknięcia doby.

Obrazek

Status wysyłki oraz numer faktury w KSeF widzimy w zakładce faktury

Obrazek

Status może przyjąć wartości:
  • nie wysłany
  • w trakcie wysyłki
  • przyjęty
  • odrzucony
Co w przypadku braku UPO?
Faktura jest uznana za niewystawioną.
Nawet w przypadku przekazania faktury – wydruku papierowego – klientowi, nie ma on mocy prawnej.
Klient nie może przedstawić takiego dokumentu do rozliczenia, a dla wystawiającego nie stanowi podstawy naliczenia podatku

Re: Krajowy System eFaktur, wprowadzenie

: 2023-10-11, 11:34
autor: AJP_Kuba
Faktura jest uznana za niewystawioną.
Nawet w przypadku przekazania faktury – wydruku papierowego – klientowi, nie ma on mocy prawnej.
Klient nie może przedstawić takiego dokumentu do rozliczenia, a dla wystawiającego nie stanowi podstawy naliczenia podatku
Prawdziwe dopiero od chwili gdy KSeF stanie się obowiązkowy ORAZ będziesz zobligowany do korzystania z niego.
Teraz mamy okres "przejściowy", jeszcze nie trzeba korzystać z KSeF - zatem faktura bez numeru KSeF jest obecnie ważną fakturą.
Wg informacji z webinara MF (sprzed roku), oraz aktualnej z KIS, jeśli wystawisz i wprowadzisz do obrotu fakturę "zwykłą" (papierową), a później wprowadzisz ją do KSeF, to masz dwie faktury, odrębne, ale ważne. Teoretycznie US może to interpretować (na Twoją korzyść), ale będzie to dodatkowa procedura. Co do zasady - obecnie deklarujesz korzystanie z KSeF, i z niego korzystasz, albo nie deklarujesz i nie korzystasz. Jeśli korzystasz - nie wydawaj faktury papierowej, póki nie dostaniesz dla niej numeru KSeF, i wydruk wydawaj tylko z tym numerem - o ile w ogóle.

Nie będzie też chyba obowiązkiem Twojego Klienta sprawdzanie, czy jesteś zwolniony z KSeF - jeśli wydasz fakturę bez nr KSeF, zapewne i tak potraktuje ją jako ważny dokument.

Dodatkowo: https://itwiz.pl/krajowy-system-e-faktu ... -wiedziec/
KSeF nie wspiera wykrywania identycznych żądań, co oznacza, że jeśli jedną e-fakturę (z tym samym numerem, kwotą i pozostałymi danymi) wyślemy dwa razy na skutek awarii, lub niepewności dostarczenia (np. przekroczenie limitu czasowego na odpowiedź albo błąd po stronie KSeF), to zostanie ona dwukrotnie zarejestrowana – jako dwie odrębne faktury.

Re: Krajowy System eFaktur, wprowadzenie

: 2023-10-30, 17:55
autor: jevkoo
Powyższe nie jest prawdziwe.
USTAWA z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Faktura niewysłana do KSeF nie istnieje.
Oczywiście od momentu wejścia KSeF.

Re: Krajowy System eFaktur, wprowadzenie

: 2024-02-26, 12:02
autor: jevkoo
Ze względu na przesunięcie terminu wdrożenia KSeF w wersji Plaza 2024 komunikacja z Krajowym rejestrem eFaktur pozostaje bez zmian jak w wersji Plaza 2022.
Ministerstwo zapewnia, że warunki techniczne wysyłki pozostaną bez zmian.